Tuesday, April 19, 2005

Hari Pertama ku

Sabtu (16 April 2005) adalah merupakan hari bersejarah dalam hidup saya, hari pertama menjual roti secara direct selling. Yelah direct sampai ke pintu rumah pembeli. Cumanya direct selling ni bukan MLM je la...

Produksi roti bermula seawal jam 7 pagi sesudah subuh, selesainya petang lepas Asar. Ambil masa juga nak buat roti ni, maklumlah mass production lah katakan. Jam 6 petang saya memulakan langkah pertama di rumah saya di Pangsapuri Sri Tanjung USJ16.
Berbekalkan troley pasar yang dipenuhi roti yang saya hasilkan, gantung juga roti pada troley tu macam bai roti gantung kat tong roti tu. Paling ngam sekali saya gunakan juga horn yang juga macam bai roti punya.. pet pot pet bunyinya...
Saya naik lif ke tingkat 10 dan bermulalah jualan tanpa sebarang pembelian dari mana-mana pihak. Sampailah ke tingkat satu... Sokongan pertama datang dari jiran depan rumah.... hahaha. Teruskan juga, saya parking troley kat depan lif di ground floor. Dapatlah jual 20 biji roti sampai magrib. Tak boleh jadi.. Roti penuh lagi dalam troley. Pakat dengan isteri, jom pi KL. Maka lepas magrib tu teruslah ke rumah mertua di Flat Sri Kota Bandar Tun Razak. Saya terus ke tingkat 16 dan mulakan horn pot pet pot pet. Tak dan dua rumah dah ada pelanggan. Fuhh semangat tuh... Rancaknya berjualan cuma ambil masa satu jam selesai Blok-98 tu roti dalam troley tinggal kurang dari 10 biji saja...

Alhamdulillah. Saya berjaya melepasi ujian hari pertama. Ujian anjakan paradigma, ujian buang rasa malu dan ego, lupakan soal status dan misti mau mulut manis maaa... Begitulah hari pertamaku menjaja roti.

Saya punya nama pun suda tukarr laa... ROTI..!! ROTI..!!

1 comment: