Friday, November 03, 2006

Kedai Kek & Roti

Baru-baru ini ada dua rakan saya menyatakan hasrat untuk membuka kedai kek & roti. Masing-masing sedang melakukan kajian dan menyediakan kertas kerja. Saya lah jadi tempat rujukan mereka. InsyaAllah dengan pengalaman tak seberapa ni yang mana dapat saya bantu akan saya bantu.

Walaubagaimanapun saya bukanlah professional dalam bidang ini. Kalau mampu, anda digalakkan mendapat khidmat profesional. Saya ni hanyalah membantu sebagai kawan saja. Tak perlu bayar consultation fee. Percuma saja. Cakap saya ni ada yang boleh pakai ada juga yang tak boleh pakai, terserah. Saya sendiri masih belajar-belajar. Namun apa saja maklumat dan pengalaman yang boleh dikongsi ada baiknya dikongsikan bersama supaya kesilapan dapat dielakkan.

Kadang-kadang terdetik dihati saya sedikit kebimbangan terhadap kawan-kawan yang sudah dan juga yang baru nak buka kedai ni. Kebanyakan mereka mempunyai kurang pengalaman, malah ada yang kurang pengetahuan dalam bidang ini. Namun itu bukan penghalang asalkan mereka adalah 'fast learner' dan sentiasa berani melangkah.

Sebenarnya saya juga tiada pengalaman membuka kedai dari kedai kosong. Kedai yang saya ada itu pun saya beli perniagaan sedia ada, lengkap dengan peralatan dan pekerja nya sekali. Jadi kos pembelajaran saya dapat dikurangkan. Saya melompat ke 'fast track'. Dalam bisnes 'kesilapan' adalah 'pelajaran'. Dan kesilapan dalam bisnes 'harga yuran' nya agak tinggi. Kalau kita boleh belajar dari kesilapan orang lain, maka kos pembelajaran dapat dijimatkan.

Yang sudah buka kedai pun senyap saja. Saya anggapkan kedainya tak ada masalah. Biasanya saya dihubungi semasa dalam proses nak merancang kedai dan sebelum beli peralatan. Lepas tu senyap saja. Saya mengharapkan satu komuniti bakeri yang rapat dan menjalinkan satu network yang baik yang boleh membantu sesama sendiri.
Di sinilah kita berkumpul. Di The Baker's Place

1 comment:

  1. SALAM TUAN... SY SGT TERINSPIRASI DENGAN ENTRI2 BLOG TUAN DARI BERMULANYA IDEA DAN MENJAJA DI LRT BTR. SKRG 2018 DAN SY TERPANGGIL UTK MENYERTAI KOMUNITI BAKERI. BOLEH SY DAPATKAN MAKLUMAT LANJUT...

    mrcupidpegasus@gmail.com
    facebook - fahmy anuar

    ReplyDelete