Monday, May 21, 2007

Cabaran kedai Melayu

Sejak dari kedai pertama dulu sampai lah kedai kedua sekarang cabaran ini masih ujud dan mungkin akan terus ujud, hanya Allah yang tahu. Anda yang berniaga mungkin juga pernah mengalaminya. Saya membincangkan perkara ini bukan untuk menggambarkan keaiban tetapi bertujuan untuk berkongsi idea bagaimana untuk mengatasinya. Lebih sukar diatasi kerana 'sebab' atau 'punca'nya tidak dapat dipastikan secara tepat.

Cabaran yang dimaksudkan ialah 'minta kurang' atau 'minta diskaun'.

Kita biasa makan di gerai atau restoran, semasa membayar kita bayar saja harganya.
Biasa ke kedai Secret Recipe? Walaupun harganya mahal kita tak minta diskaun.
Begitu juga di kedai roti dan kek Baker's Cottage, King's dan RotiBoy, berapa cashier tu minta kita bayar saja. Lain pula keadaannya di The Baker's Place. Roti yang harga dah murah nak murah lagi, kek yang dah murah pun dengan nada sinisnya nak murah lagi. Sampai stress lah pekerja-pekerja saya tu dibuatnya.

Saya memikirkan beberapa idea untuk mengatasi fenomena ini. Saya membuat andaian ianya mungkin berpunca daripada 'appearance' kami. Kita tembak yang paling dekat dengan kita dulu ok. Asasnya ialah 'kita tak boleh ubah orang lain tetapi kita boleh ubah diri sendiri'

1- Saya akan pakaikan pekerja-pekerja saya tu dengan pakaian seragam (apron seragam) supaya mereka kelihatan seperti 'pekerja'.

2- Saya akan pakaikan 'saya' dan 'isteri saya' juga dengan pakaian seragam sama macam pekerja-pekerja lain supaya orang tak tau siapa pekerja dan siapa tokey.

3- Saya akan ikut contoh macam King's dan Baker's Cottage. Ikut lah jejak langkah mereka yang dah berjaya.

4- Meja kaunter tu bila nak tukar???

5- ada nak tambah idea?

2 comments:

  1. Betul la ...bila appearance kita ada klas, orang x berani nak minta diskaun

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:55 PM

    Salam...blh berbalas email.sy nk buka kedai roti d'bread station d giant.lokasi mmg menarik sbb org slalu pergi giant.tp roti giant tu kurang enak dimkn.tuan rasa sy blh buka market situ ke?Email sy abdulricks85@yahoo.com

    ReplyDelete