Tuesday, December 18, 2007

Apa tujuan anda nak buka bakeri? --updated 6th Jan

Setiap apa yang kita lakukan semestinya perlu ada tujuan. Jika sekiranya anda hendak membuka satu kedai bakeri, cuba anda senaraikan dulu apa tujuan anda membuka kedai bakeri.

1. Minat
2. Nak memenuhi keperluan makanan halal
3. Nak cuba berniaga dan tak mahu makan gaji
4. Tak tau apa nak buat lagi dah. Lepas pencen nak buat apa lagi?
5. Sebab banyak duit
6. Sebab orang lain boleh buat kenapa kita tidak.
7.
8.

sila buat senarai sepanjang mungkin....

sambungan--30/12/07--
Terima kasih ada beberapa sahabat memberikan respons. Macam-macam tujuan disenaraikan. Apapun tujuannya, tindakan kita seterusnya seharusnya bertepatan dengan tujuan yang kita inginkan itu.

Ada sahabat nak berniaga bakeri tapi tak pandai buat roti dan kek. Dia cuma nak jadi boss. Boleh.. bukan tak boleh, tapi dia perlu mempunyai beberapa perkara.
1- Duit yang cukup banyak. 500ribu..??
2- Sistem perniagaan/sistem kerja yang stabil. Contoh macam syarikat berstatus franchise.
3- Pekerja yang sangat berpengalaman dan setia. Kalau dah ada sistem, usah bimbang.
4- Akal. Yang ni semua tokey perlu ada. Paling penting cara mana dia gunakan akalnya.
Cukuplah saya senaraikan 4 perkara saja sebab 'akal' saja dah boleh buat banyak perkara yang seterusnya.

Ada yang nak buka kedai bakeri berbekalkan angan-angan kononnya boleh banyak untung dan boleh cepat kaya. Salah!! Anggapan itu salah. Dengan satu kedai bakeri anda tidak menghampiri kekayaan. Anda perlu ada 10 kedai bakeri untuk jadi kaya.
Tujuan anda bukan untuk jadi kaya kan...?? :-)

sambungan--31/12/07--
Ada ramai yang nak buka bakeri sebab dah dekat nak pencen. Saya sarankan berfikirlah sebanyak 100kali.
Saya bermula sebelum usia pencen supaya semasa usia pencen nanti saya dah boleh rehat untuk menikmati hasil yang saya usahakan hari ini dan berusaha untuk mengekal atau mengembangkannya saja dan bersedia untuk menyerahkannya kepada anak-anak. Kerja berat untuk memulakan perniagaan sudah diselesaikan semasa usia sebelum pencen; semasa muda, sihat dan bertenaga.

Bagi golongan bakal pencen, jangan terburu-buru menghabiskan wang pencen atau wang KWSP untuk mula menceburkan diri dalam perniagaan; melainkan wang pencen tu terlalu banyak sampai tak tau nak buat apa dengannya.
Memanglah tak salah jika baru nak mula berniaga diusia pencen. Kolonel Sanders pun lepas pencen baru dia berjaya jual resipe KFC tu.
Namun anda harus menilai risiko. Jika sekiranya nilai risiko perniagaan bakeri tersebut tak mampu untuk anda tanggung, sila pertimbangkan semula.

Mungkin anda kata, saja je nak ada 'aktiviti' di usia pencen jadi nak bukalah kedai bakeri.
Sebenarnya buka kedai bakeri saja dah jadi satu 'survival'. Nak mengekalkan kedai tu bertahan hidup pun satu survival yang sangat mencabar. Tak boleh dilakukan untuk tujuan 'saja je'. Jika sekiranya anda ingin sekadar nak ada aktiviti di usia pencen, saya cadangkan anda lakukan 'home based bakery'. Lebih sesuai, senang dimulakan, senang dikawal, rendah risiko dan paling penting tidak menganggu anda menikmati usia pencen.

Jadi sekiranya anda memilih juga perniagaan bakeri, lakukan perniagaan bakeri yang 'berkadar mampu', sesuai dengan faktor kewangan anda, usia, tenaga, kepakaran dan faktor-faktor lain.

sambungan--2/1/08--
Ada juga bakal pencen yang kata dia memilih untuk buka bakeri kerana lepas pencen nanti dia tidak lagi mempunyai pendapatan. Jadi berniaga adalah menjadi sumber pendapatannya selepas pencen. Ini dah kira survival diusia pencen. Sekali lagi saya sarankan "lakukan perniagaan bakeri yang 'berkadar mampu', sesuai dengan faktor kewangan anda, usia, tenaga, kepakaran dan faktor-faktor lain."

Ada pula yang tanya "bagaimana rupa bakeri berkadar mampu tu?"
Kita sambung lain hari... :)

sambungan--6/1/08--
Perniagaan bakeri berkadar mampu biasanya berkaitan dengan lokasi atau tempat beroperasi. Contohnya 'home-based bakery'. Selain daripada itu, menyewa lot kedai atau gerai PBT (DBKL, MBPJ, MPAJ.... ) yang mana sewanya jauh lebih murah berbanding premis kepunyaan swasta. Perlu diperhatikan juga lokasinya strategik atau tidak, bersesuaian dengan strategi perniagaan anda. Jika anda mengharap 'walk-in customer'
maka faktor lokasi adalah menjadi keutamaan.

1 comment:

  1. kalau kita bekerja mkn gaji,tapi nak jugak bukak bakeri boleh tak? saya memang minat sejak kecik lagi..tapi nak buat roti belum pandai..jadi kena belajar dulu la,kan?

    ReplyDelete