Wednesday, October 05, 2005

Catatan 1 Ramadhan

Alhamdulillah. Kita berada dibulan Ramadhan. Email dan sms ucapan bagai menderu masuk inbox. Ucapan selamat buat semua.

Bulan ni saya berehat dari menjaja roti. Bolehlah fikirkan rancangan bagaimana untuk memajukan perniagaan. Semalam saya menghubungi RapidKL melalui telefon untuk bertanyakan tentang ruangniaga di stesen-stesen LRT. Mulanya saya ditanya begini, "Ada pengalaman berniaga ke?" saya jawab, "Ada.. saya sekarang berniaga tanpa lesen kat depan LRT Bandar Tun Razak". Dia kata,"Kita nak yang ada pengalaman berniaga dan yang ada syarikat." Saya jawab,"Saya ada syarikat, baru je daftar." Dia balas,"Yelah.. kita amik yang ada pengalaman berniaga je." Apa punya syarat la diorang ni... lalu saya pintas. "Ok lah saya nak tau je berapa anggaran sewa ruangniaga kat LRT Bandar Tun Razak tu?"

Soal punya soal diapun mengalah... Suruh saya buat proposal untuk buka kiosk kat mana stesen yang saya nak minta tu. Tapi sewa dia mak aih..!! Mahal giler.. Dahlah kos renovation kiosk kita tanggung sendiri, pastu sewa kat LRT BTR saja dah dua ribu rengget... Sedap je mulut saya cakap,"Dua ribu? untung saya pun dua ribu... abis kat situ je la kalau gitu... LRT Bandar Tun Razak bukannya ramai orang. Dalam proposal nanti boleh tak saya cadangkan kadar sewa yang saya mampu bayar?" Dia jawab,"Boleh.."

Saya nak cadangkan sewa lima ratus ringgit. Proposal ni bagus kalau ada sokongan dari kabel besar ni. Kalau pergi sorang-sorang nanti proposal masuk tong sampah je la jawabnya.... Apa kata mintak sokongan Datuk Bandar KL...?? Dia mesti nak tengok penjaja tak berlesen ni buka kedai berlesen kan... hehehe..

No comments:

Post a Comment