Thursday, October 06, 2005

Resepi Egg Tart

PERINGATAN!!.. Kalau tak tahan godaan jangan tenung lama-lama, sila ke laman seterusnya...

Ramai sangat yang minta resepi Egg Tart ni. Mulanya saya hanya bagi secara individu saja melalui email, tapi ni dah ramai sangat yang berminat. Tak mengapalah sempena Ramadhan yang mulia ni saya tampilkan resepi rahsia yang dah tak jadi rahsia lagi... Mudah-mudahan ada lah yang sudi menyumbangkan resepi rahsia kepada saya pula... hehehe.

pastri:
500g Tepung gandum
125g Gula icing
250g Butter (tips: butter sejuk dari petisejuk)
2 biji telur gred B
1 tsp Esen Vanila
Ayak tepung, campurkan gula icing. Masukkan butter dan gaul hingga jadi crumbs. Masukkan telur dan esen vanila dan gaulkan hingga rata. Bentukkan jadi sebiji bola. Sejukkan dalam peti sejuk sebelum digunakan.

filling:
250g Air
125g Gula
5 biji Telur gred B
100g Susu cair (Evaporated milk)
Larutkan gula kedalam air. (buat air gula) Kalau guna air suam, biarkan sejuk dulu sebelum masukkan telur dan susu cair. Pukul semua 4 bahan hingga sebati kemudian tapiskan dan sedia untuk digunakan.

cara:
Isikan atau bentukkan pastry kedalam acuan. Bakar pada suhu 160 ke 180 C selama 15 minit atau sehingga kelihatan kering atau sedikit kekuningan. Keluarkan dari oven.
Tuangkan filling tadi kemudian masukkan semula ke dalam oven. Bakar lagi pada suhu 180 C selama 15 minit atau sehingga telurnya masak. (tak cair)

3 comments:

  1. Anonymous12:03 AM

    thankssss

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih kerana bermurah hati berkongsi resepi. Semoga Allah memberkati & memurahkan lagi rezeki puan. Saya nak cuba resepi ni, nanti sy bg feedback ye. Thanks :)

    ReplyDelete
  3. almost 5 years dh.. bru perasan.nk try buatla tq for the recipe!

    ReplyDelete