Wednesday, June 28, 2006

Butter Cream

Butter Cream boleh dibuat dengan pelbagai cara pelbagai teknik dan berbagai-bagai resepi. Ikut selera kita lah nak buat cammana asalkan ada butter. Dah nama pun Butter Cream kan. Ada juga yang campur dengan shortening dan juga creaming margerin.

Contoh Butter Cream asas ialah begini: Putarkan 500g butter hingga lembut, tambahkan 200g gula icing dan pukul hingga gebu dan ringan. Sedia digunakan.

Kaedah lain: Campurkan 2 biji telur gred-B dengan 120g gula halus. Kacau rata dengan menggunakan wire wisk dan renehkan diatas api kecil sambil mengacaunya sehingga menjadi sedikit pekat. Keluarkan dari api. Pukul dengan mixer atau hand mixer sehingga lembut. Biarkan sejuk sendiri. Putar 500g butter hingga gebu kemudian masukkan adunan telur tadi. Putar hingga sebati. Sedia digunakan.

Ada lagi satu kaedah air gula panas baru dimasak dicampurkan ke dalam telur yang diputar. Resepi nya saya tak simpan. Resepi ni ada di ajar di Bakeri Ria Academy. Kalau sesiapa masuk kelas Butter Cream Decoration di Bakeri Ria Academy dia tau lah resepi ni.

Ada juga resepi Butter Cream yang menggunakan tepung gandum. Ada pula yang gunakan tepung jagung. Contohnya resepi ini: 1/4 cawan tepung jagung campur 1 cawan susu di reneh diatas api kecil sambil mengacaunya sehingga menjadi sedikit pekat. Jaga-jaga ye jangan sampai jadi berketul-ketul pula. Keluarkan dari api dan biarkan sejuk sendiri. Putar 1 cawan butter dan 1 cawan gula halus hingga kembang dan ringan. Tambah 1 sudu esen vanila kalau suka. Masukkan sedikit demi sedikit adunan susu dan tepung jagung tadi. Putar sehingga rata. Sedia digunakan.

Jengok la sekejap ke blog Che Tam sana ada resepi buttercream Jai Kuantan. (saya tak kenal. saja je promo hehe)
Bahan:
350 gm marvelo/supertact/krimwell
250 gm butter
175 gm gula
110 gm putih telur
Cara menyediakannya:
1. Masak putih telur + gula secara double boiler, kacau selalu.
2. Pukul butter + krimwell hingga putih.
3. Di dalam mangkuk lain, pukul putih telur yang dimasak tadi hingga menjadi meringue. Masukkan meringue sedikit demi sedikit ke dalam adunan butter. Pukul lagi pada speed sederhana hingga putih

No comments:

Post a Comment