Monday, June 12, 2006

Mexican Bun Topping

Petang semalam saya mencuba satu resepi topping untuk Mexican Bun (roti yang orang panggil rotiboy tu). Resepi ini saya ambil dari recipezaar.com. Butter dirumah dah habis jadi saya gantikannya dengan margerin sahaja. Walau bagaimanapun saya puashati dengan hasilnya. mmmmm.... marveles hehe.

Ini apa yang telah saya buat:
200g margerin (original resepi guna butter)
160g gula icing (agak-agaknya boleh juga guna gula castor ni)
3biji telur gred-B
1tsp coffee emulco
1pinch cinnamon powder
200g tepung gandum biasa
Saya guna hand mixer untuk memutar margerin dan gula icing hingga kembang. Masukkan telur, putar lagi. Masukkan coffee emulco dan cinnamon powder, putar bagi rata. Akhir sekali masukkan tepung, putar perlahan supaya digaul dengan sempurna. Sedia digunakan. Boleh juga simpan dalam peti sejuk.

cheffarid: Bahtiar, kalau nak sedap lagi masukkan sedikit fresh cream 20 ml

No comments:

Post a Comment