Tuesday, November 22, 2005

Bahan kimia dalam makanan dan halal haram

Semakin saya study pasal memproses makanan semakin banyak saya bertemu dengan nama-nama bahan kimia yang digunakan. Semua tu kita makan setiap hari. Ada antaranya adalah dari sumber-sumber yang boleh diragui ke-halal-annya. Roti, mee, kuew teow, yong tau foo, sos cili & tomato, pewarna-pewarna makanan, makanan-makanan segera, makanan ringan dan semua jenis makanan diproses tak dapat lari dari menggunakan bahan-bahan kimia ini. Merbahaya kepada kesihatan satu hal, halal haram pun satu hal juga.

Atas sebab-sebab tersebutlah saya TIDAK MENGGUNAKAN bread softener dan bread improver didalam pembuatan roti. Saya dapati ianya diperbuat daripada campuran formula beberapa bahan kimia yang pada saya AMAT BERBAHAYA... Tu belum lagi buat roti dicampur bahan pengawet yang buat roti boleh tahan sampai 2 minggu tu..

Kalau nak guna juga bread improver atau softener saya sarankan carilah yang telah disahkan halal oleh pihak berwajib. Kalau takde tak perlu gunakannya. Roti anda TETAP AKAN MENJADI ROTI yang enak dimakan. JANGAN PERCAYA kepada jaminan HALAL dari mulut manis penjual bahan..

"Ini halal ke?"
"Misti halal punya maaa... Kita talak juai yang talak halal punya, baik punya Italy mali lor.."

No comments:

Post a Comment