Tuesday, November 15, 2005

Biar Kecil Asalkan Berhasil - Berniaga tanpa modal?

Ramai yang berkata begini "saya minat berniaga" "saya nak jadi usahawan" tapi masih tak ada idea apa yang nak diusahakan. Kemudian dia bertanya begini "macammana nak start berniaga ha?" "kau rasa berniaga apa bagus? Kalau boleh yang tak payah pakai modal lah" Ini macam punya soalan sepatutnya ditanyakan kepada diri sendiri saja dan jawab ler sendiri. Sebabnya kalau orang lain tolong jawabkan nanti dia akan betah pula begini "boleh ke berniaga tu?" "ehh.. aku tak minat lah masak-masak ni..." "aku rasa aku tak sesuai lah buat tu" "Boleh ke?"
Abis yang kau tanya aku tu apsal..??

Hari ini saya tak mau cakap banyak pasal keserasian dalam perniagaan tapi saya nak petik topik MODAL dari buku Chef Li-Biar Kecil Asalkan Berhasil.

Tidak ada perniagaan yang dapat dimulakan tanpa modal. Setiap perniagaan mesti memerlukan modal. Ada modal kecil dan ada modal besar. Apabila sebut sahaja modal semua kita hanya nampak WANG. Modal perniagaan terbahagi kepada dua, iaitu Modal Ketara dan Modal Tidak Ketara.(contoh modal ketara: Wang, dapur, oven, periuk, kuali, mesin jahit, cangkul, gergaji, tukul dll. Contoh modal tak ketara: kesihatan, personaliti, kemahiran, hubungan kawan, kesabaran dll.)
Masalahnya, bagi seorang yang tidak mempunyai 'Mata Usahawan', modal ketara yang ia miliki pun gagal dilihat. Walhal, sudah bertahun-tahun modal tersebut tersimpan di dalam rumahnya.

'Pilihlah perniagaan yang tidak memerlukan modal permulaan yang tinggi.'
'Elakkan berhutang untuk memulakan perniagaan'


-Dapatkan buku 'Biar Kecil Asalkan Berhasil' di kedai-kedai buku utama sekarang juga!!

No comments:

Post a Comment