Monday, January 16, 2006

Baik punya jual

Jumaat malam saya bancuh roti 2 kilo dan buat 4 jenis roti; Pizza Bun, Sosej Roll, Sosej Double Bun dan Red Bean Bun. Semuanya 72pcs. Esoknya (Sabtu 14/1/06) jam 7.30 pagi saya bawa semua barangan ke stesen LRT. Saya susun 2 meja dan mula jual roti di tempat biasa. Ini first time susun 2 meja. produk nampak pelbagai dan menarik. Tak sangka jualan sangat bagus pagi tu. Barangan hampir separuh berjaya dijual. Saya tutup gerai jam 9.15 pagi. Tutup sementara je.

Balik rumah saya sediakan Egg Tart 30 biji dan bancuh roti lagi 3 kilo! Dapat lagi 108 bun. Hari ni saya nak tengok boleh jual 5 kilo ke tidak. Saya letak 6 botol air mineral botol kecik. Apa saja dijual satu ringgit kecuali Egg Tart hanya 70sen saja satu. Jam 12 tengahari seperti yang dijanjikan adik ipar dan kawannya dah tunggu di stesen LRT. Saya sampai saja terus set meja dan semua barangan. "ok. hari ni kita jual sampai pukul 7. Kalau band***** datang jangan lari, tunggu je." "ok bang!"
Tak sangka berani gak bebudak pompuan dua orang ni. Selesai serah tugas saya pun balik kerumah. Berehat lah dulu sebab penat kerja dari pagi. Hasil hari Sabtu sangat menggalakkan.

Ahad pagi lepas subuh saya bancuh roti 3 kilo lagi; untuk jualan mula tengahari. Sampai jam 7 petang cuma berbaki 10pcs sahaja. yang lain dengan Egg Tart dengan air mineral sekali laris.

Malamnya saya bancuh lagi 3 kilo untuk jualan hari Isnin, hari ni lah. Tambah lagi satu roti design baru. Tak tau lagi macammana jualannya hari bekerja ni. Cuba dulu 3 kilo. Petang nanti isteri sediakan 60pcs egg tart, lepas balik opis nanti saya akan hantar egg tart ke sana. Lepas tu terus balik ke rumah dan bancuh untuk jualan esok pulak. Segalanya mesti jalan ikut jadual.

No comments:

Post a Comment