Monday, January 02, 2006

Permulaan tahun 2006

Tahun 2006 ni The Baker's Place berwajah baru. Tukar sikit je cukup la kan.

Sabtu 31 Disember hari tu saya tak jadi ke KLCC tapi kawan saya yang sorang tu minta saya buatkan roti untuk dia jual di KLCC pada malam tahun baru. Saya sediakan 6 kilo adunan menghasilkan 216 bun roti. Saya buat Pizza Bun dan Red Bean Bun.
Nak dijadikan cerita sejak petang tu sampailah kemalam hujan turun sambung menyambung. Maka jualan pada malam tu tidak seberapa. Kawan tu tunggu sampai pukul 3 pagi. Saya yang menunggu dirumah dok pikir teruk lah roti aku tak laku hari ni, nak buat camana...

Ahad pagi kawan tu telefon, roti cuma laku 71 saja, ada 145 lagi tak terjual. Sedih betul tengok hasil kerja buat roti selama 6 jam tu tak terusik pun. Penat wo buat roti. Sedih sedih.

Dalam dok menung depan roti tu Jam dah pukul 4.15 petang. Tetiba saya panggil isteri, "jom gi jual roti". Saya masukkan semua peralatan menjaja dan roti ke dalam kereta. Kemana lagi kalau tidak ke flat Sri Kota. Langit dah kelihatan gelap dengan mendung yang hitam tebal. Dah nak hujan la ni. Isteri mencadangkan supaya jangan menjaja di stesen LRT tapi cuba menjaja di depan lif blok 98. Kami set meja kat depan pintu masuk blok 98. Bermulalah jualan murah roti pizza. "Mari, mari.. Beli dua percuma satu!! Harga musim hujan.. Cepat dik hujan dah mari. Jual murah kasi habis.!!"
Apa lagi bebudak yang lalu-lalang kat situ mulanya tengok-tengok je. Lepas setengah jam memasing turun dengan duit di tangan. Saya pulak yang tak cukup tangan.

Alhamdulillah, jam 6 petang saja semuanya habis licin dijual. Meja dah lipat tapi masih lagi ada budak tanya roti ada lagi ke... Rezeki 2006. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment