Friday, January 13, 2006

Saya akan tetap berniaga

Semalam saya ambil cuti setengah hari untuk ke DBKL. Mulanya saya ke Pusat Komersial Komuniti Bandar Tun Razak. Jawapan yang saya terima ialah "Dah takde kosong dah" walaupun tingkat 3 tu separuh lagi memang kosong. Saya dinasihatkan supaya berjumpa dengan pegawai di HQ DBKL di tingkat-4 Wisma PKNS. Saya terus naik LRT ke sana. Saya jumpa dengan pegawai berkenaan dan sekali lagi jawapannya "Dah takde kosong dah". Katanya senarai menunggu dah ramai. Saya kata saya bukannya nak buka kedai Tomyam atau kedai nasi lemak yang dah banyak tu. Saya nak buka kedai bakery. Bandar Tun Razak ni tak ada satu pun kedai bakery. Nampak gaya dia dah tutup pintu hati dia lalu saya tukar tajuk sikit; tanya kalau ada kekosongan di lokasi lain. Ada!! di Jalan Wirawati, dekat Kampung Pandan. Lepas ucap terima kasih, saya ke kaunter untuk mengambil borang permohonan tapak niaga Jln Wirawati tetapi borang tu saya akan gunakan untuk mohon di Bandar Tun Razak juga. Kalau cakap nak borang Bandar Tun Razak memang confirm borang pun dia takkan bagi (dah pernah mintak borang dah 2 bulan lepas). (Hai nak minta borang permohonan pun takkan tak boleh? Lulus ke tak lulus ke tu lain hal. Aku ada hak nak buat permohonan.)

Lepas dapat borang tu saya terus ke pejabat Persatuan Penjaja & Pekedai Bumiputera WP tak jauh dari situ. Saja berjumpa dengan Yang Dipertua persatuan. Bila dia dengar Jalan Wirawati terus dia tunjukkan muka tak setuju. Dia nasihatkan saya survey dulu tempat tu. Tempat tu kosong sebab lokasi yang tak strategik. Walau macam manapun dia suruh survey dulu. Hah sambil tu panjang lebar lah saya diberi syarahan 1 jam. Masuk lah tajuk Undang-undang Tubuh, Perlembagaan Malaysia dan hak kita sebagai warganegara. Terbakar lah semangat dibuatnya.

Saya sendiri pun kurang minat juga dengan lokasi Jln Wirawati tu. Jauh dari rumah dan takde public transport, susah isteri dan pekerja nak kesana nanti. Saya nak Bandar Tun Razak juga. Saya orang Bandar Tun Razak. Kenapa saya tak boleh berniaga kat sini? Kalau tak dapat kedai sekalipun saya akan tetap berniaga. Kalau tak dapat lesen sekalipun saya akan tetap berniaga. Kalau kena saman sekalipun SAYA AKAN TETAP BERNIAGA.

Balik rumah saya dah sediakan satu rancangan. Tahun 2006 ini perniagaan saya mesti ditingkatkan. Saya dah bincang dengan adik ipar dan seorang kawan dia. Saya merancang untuk fokus terhadap produksi dan adik ipar uruskan hal jualan. Jadi saya ada ruang masa untuk tambah produk, buat kek. Saya akan libatkan ahli keluarga dan adik beradik dalam bisnes ni.

Entri kali ni bukan nak kondem DBKL. Tidak sekali-kali. Kondem DBKL tu sama lah macam kondem kakak, abang ipar, Tok Cik dan kawan-kawan saya. DBKL banyak berjasa kepada penduduk KL. Saya cuma nak menceritakan bagaimana saya merintis jalan ni sebagai pelajaran dan rujukan dimasa depan. Masih ada ruang untuk improvement.

Hari ini saya menjaja macam biasa; di tepi jalan depan LRT Bandar Tun Razak.
Nasihat YDP persatuan, "Kalau kita nak benda tu jangan kita berhenti usaha. Kalau kita terus usaha, benda yang kita tak dapat tu insyaAllah kita akan dapat. Jangan lupa hubungan kita dengan Allah, Hanya Allah tempat kita bergantung".

No comments:

Post a Comment