Monday, January 23, 2006

Henti sementara

Dah seminggu jualan di stesen LRT dijaga oleh adik ipar. Khamis lalu dia ditegur oleh 'pakcik LRT'. Ada orang komplen tak boleh berniaga disitu katanya. Mulanya saya nak ignore saja. Tapi saya fikir selama ini saya yang jaga takde masalah pun. Tak siapa pun nak komplen. Ni mesti ada sebab lain ni....

Maka saya pun buat tinjauan. Tanya kat makcik-makcik yang berniaga dekat-dekat situ. Ada lah sebab-sebab yang munasabah. Bebudak tu mula je berniaga kat situ ramai lah budak-budak lain jadikan tempat tu sebagai tempat berlonggok. Dah jadi macam tempat lepak kanak-kanak terbiar lah pulak. Patutlah kalau saya datang je nampak ramai budak-budak beredar tinggalkan tempat tu. Ingatkan diorang beli roti pastu gi balik ler.. Rupanya diorang takut kat tokey roti kepala botak ni rupanya... Orang lain dia tak takut. Jumaat dan Sabtu saya cutikan adik ipar dengan kawan dia tu. Sambil pikir rancangan lain.

Mulanya nak terminate je adik ipar tu. Pikir balik, bukan nya salah bebudak tu. Budak-budak terbiar tu nak melepak kat situ. Halau camna pun diorang tak pergi.

Hari Sabtu saya tak berniaga. Dengar cerita tengahari tu mamak jual cendol & rojak dah kena hangkut dengan DBKL. Huh. mujurlah saya tak berniaga hari tu. Allah maha mengetahui.

Pikir-punya pikir saya kata, "Okay. Hari Ahad kita mula. Berniaga kat tempat korang selalu lepak" Lokasinya ialah di ruang kosong dekat dengan lif. Tempat tu memang port tempat lepak bebudak. Hah. sesuai lah tu. Buat masa ni target customer ialah budak-budak lepak, budak sekolah, dan orang yang lalu-lalang melalui blok 98 tu. Jualan hari Ahad tu sangat bagus. Cuma berbaki 2 biji roti saja. Tu pun bagi kat bebudak yang tolong angkat kerusi meja. Budak dua orang ni punya aura kuat lor.. hehe. Setidak-tidaknya bebudak ni didedahkan dengan dunia perniagaan. Lepas ni nak cari apprentice untuk jual roti dari rumah ke rumah lah pulak. hehe. "Daripada korang melepak, lebih baik korang jual roti".

Stesen LRT macammana? Tu nanti dulu nak pikir lagi. Kena tunggu keadaan reda dulu. Alamatnya ada lah yang talipon tanya bila nak jual Egg Tart...

Hari ni saya ada urusan yang sangat penting. Mungkin saya tak update blog ni seminggu dua ni. Selesai urusan tu nanti saya akan update. Nampaknya target 2006 sedang berada di depan mata. Harap saya boleh kendalikannya dengan baik. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment