Tuesday, January 10, 2006

Kedai vs Rumah

Dua bulan yang lalu saya mengajar seorang kawan untuk buat roti. Dia dah mula buat roti di rumah dan jual roti sekarang ni. Dia letak roti di kantin sekolah, restoran dan gerai makan. Hari Sabtu lepas saya ke rumahnya di Shah Alam. Alhamdulillah hasil dari jual roti tu dapatlah dia meneruskan 'survival' untuk menyara isteri dan tiga anak. Saya harap dia akan terus maju dan meningkat.

Lepas jumpa kawan tu, saya ke seksyen 7 pula. Saya cari satu kedai roti. Ni kisah kawan lain pulak. Kawan ni saya kenal sebab isteri dia dan isteri saya sama-sama menyertai kursus MARA tahun lepas. Khabarnya dia dah buka satu kedai bakery. Sampai sana kedai tu tutup rapat. Saya tak sedap hati terus saya tanya di kedai sebelah. Dapat nombor telefon tapi tak dapat dihubungi. Terus saya ke alamat premis Smart Readers yang ada kat namecard dia. Tanya pulak kat situ barulah saya dapat nombor phone baru. Dapat alamat rumah terus saya ke sana.

Memang sah kedai tu dah ditutup dan perniagaan bakery sudah dijual. Dia cuma buka kedai tu 2 bulan saja. Sembang punya lama korek-korek rahsia kegagalan. Kenapa kedai bakery boleh gagal? Dia sendiri cerita sebab-sebab dia gagal.

1. Sewa terlalu mahal, RM3500 sebulan. Untung lesap untuk bayar sewa saja.
2. Tak ramai Walk-in customer. Kawasan baru buka.
3. Kemampuan mempelbagaikan produk, baru belajar.

Katanya dia terpaksa buat roti dan supply ke kantin-kantin sekolah. Dia tengok pendapatan supply ke kantin jauh lebih banyak; jadi tak perlu dia membazir buka kedai. Sekarang dia buat roti dirumah saja. Hidup lebih senang.

Dia sendiri mengaku buat kesilapan, terburu-buru buka kedai. Walaubagaimanapun pada saya itu adalah satu proses pembelajaran, dan tak salah kalau saya menumpang pelajaran dia tu. Belajar dari kegagalan orang lain supaya kita sendiri tak buat kesilapan yang sama.

Saya perlu pertimbangkan faktor-faktor tu supaya saya tak tersilap langkah. Saya akui buat perniagaan dari rumah memang berbaloi tapi tak salah kan kalau saya bercita-cita untuk buka kedai. Itu cuma satu cara untuk saya merintis jalan, tak kan selamanya buat roti dirumah. Terdapat banyak juga limitation kalau buat roti di rumah.

No comments:

Post a Comment