Friday, February 24, 2006

Ada kerja ada gaji

Sejak saya mengendalikan kedai ini, dua orang pekerja terpaksa bekerja untuk paling kurang 10kg adunan roti sehari; dan saya berusaha untuk menghabiskan semua roti untuk dijual (pada mereka ini perkara yang tak berlaku sebelum ini). Masing-masing ada peranan sendiri. Saya bukan sekadar boss tapi saya juga pekerja seperti mereka. Saya juga perlu memotivasikan pekerja-pekerja ini. Mereka perlu tahu yang saya tahu tentang roti dan saya sentiasa memantau segala apa yang berlaku di kedai ini. Kami perlu bekerja sebagai satu pasukan. Pendapat mereka perlu saya ambilkira dan saya juga perlu beri pendapat yang bernas.

Kami terpaksa berusaha menghidupkan semula kedai ini. Ada kerja maka adalah gaji untuk pekerja-pekerja tu. Kalau tak ada kerja maka lambat-laun pekerja ni akan terpaksa keluar cari kerja lain. Kami perlu sentiasa berkomunikasi supaya pekerja tahu situasi kedai ini bagaimana. Untung rugi kedai juga saya beritahu supaya mereka faham kenapa mereka perlu bekerja keras.

Niat saya kalau keuntungan 6 bulan pertama ini dapat mencapai target nanti maka akan saya sediakan bonus untuk mereka. Harap kami diberi kekuatan oleh Allah untuk terus berusaha.

No comments:

Post a Comment