Tuesday, June 26, 2007

Cashflow 101

Pada Ahad lalu saya menyertai 'Bengkel Cashflow 101' anjuran PakDi dan Forum Bicara Jutawan dimana peserta bermain permainan simulasi pengurusan kewangan 'Cashflow 101'. Semua peserta adalah dari kalangan mereka yang pernah membaca buku 'Rich Dad Poor Dad' tulisan Robert T Kiyosaki. Permainan ini juga adalah hasil daripada pengalaman Robert sendiri yang diterjemahkan dalam bentuk 'board game'.

Saya tak pandai mengulas permainan ini. Almaklumlah saya ni walaupun penuh dengan budi bahasa tapi kurang tatabahasa. hahaha..
Baca saja ulasan rakan-rakan saya ini Shuth, Mat Niaga dan
Dr Azwan.

Saya mungkin boleh beri contoh hidup tentang apa yang disimulasikan oleh permainan Cashflow 101 ini. Saya lebih cenderung untuk bercakap mengenai peluang, atau dengan bahasa susahnya 'opportunity'. Cashflow 101 mengajar kita bagaimana untuk memberi respons terhadap peluang. Setiap sen dikira dan dicatat didalam Rekod Aliran Tunai. Dari situ kita tahu samada kita patut atau tidak memberi respons terhadap peluang terbentang didepan mata. Ye betul tak semua peluang kita boleh ambil begitu saja. Tengok kemampuan dulu. Tengok apa yang 'peluang' tu akan beri kepada kita dan tengok 'komitment' yang diperlukan untuk 'peluang' tersebut. 'Emosional response' juga tak kurang terlibat dalam permainan ini.

Mengkaji potensi peluang sangatlah penting, sama penting dengan mengkaji potensi masalah. Ini dilakukan sebelum kita menetapkan satu-satu keputusan. Ini dah kira topik detail.. saya ambil dari kaedah 'PPA & POA' tulisan Kepner Tregoe. (PPA-Potential Problem Analysis & POA-Potential Opportunity Analysis)

Kita lihat saja iklan perniagaan untuk diambilalih di posting sebelum ini. Itu adalah peluang bagi sesetengah orang tetapi bukanlah semua orang akan sesuai menganggapnya sebagai satu peluang. Ada juga yang teruja dan dengan cepat mengatakan itulah peluang untuknya. Dah kira habis ke cashflow awak? Peluang itu akan membawa 'Cashflow Positive' ke atau 'Cashflow Negative'? Itu lah yang permainan simulasi Cashflow 101 ini akan tunjukkan.

Untuk keluar dari 'Rat Race' (perlumbaan tikus??) kita boleh memilih untuk samada melabur dalam pemilikan saham, membeli hartanah, perniagaan ataupun tak buat apa-apa pun melainkan menerima gaji setiap bulan dan menyimpan, dan juga menghadapi kemungkinan 'downsized' serta beberapa situasi yang bakal mengejutkan.

Bagi sesiapa yang ingin mengenali permainan Cashflow 101 ini. Bolehlah berkunjung ke blog PakDi, pengasas Forum Bicara Jutawan.

*amaran!! ini bukan pelaburan skim cepat kaya. Ini satu cabang pendidikan untuk menjauhkan diri kita dari pelaburan skim cepat kaya.

No comments:

Post a Comment