Thursday, June 07, 2007

Pembiayaan Perniagaan

(sambungan)

Semalam saya ambil cuti sehari untuk menguruskan beberapa perkara. Saya meminjam duit bapa mertua sebanyak tiga puluh ribu ringgit. Kemudian saya tambah duit saya sebanyak dua puluh ribu ringgit untuk dimasukkan kedalam akaun ASB. Bukan duit saya tapi AlRajhi Bank bagi pinjam. Ini satu dari langkah awal untuk membina 'financial platform' dalam program perancangan kewangan model AJIT oleh Aziz Ibrahim CFP.
(awas!! jangan tiru cara ini kalau tak faham cara mengendalikannya. Dapatkan nasihat perancang kewangan bertauliah)

Selesai berurusan di bank, saya terus ke menara PNB untuk membuat sijil ASB. Dari Bandar Tun Razak lalu ikut terowong SMART yang baru tu menghala ke Jalan Tun Razak. Terowong SMART memang hebat. Tak percaya pergilah masuk sana sementara percuma ni. Lepas ni tak tau lah berapa ringgit nak kena bayar tol. Sijil ASB dah sedia, hari ini saya akan hantar borang permohonan untuk akaun 'overdraft' (OD Facility). Saya akan cerita kemudian perihal OD ini.

Sebenarnya nak cerita dalam terowong Smart la ni... Semasa memandu di dalam terowong Smart tiba-tiba telefon berbunyi. Amboi hebat tu dalam terowong boleh dapat signal. Panggilan dari Chef Farid rupanya. Katanya permohonan pinjaman MARA nya dah lulus. Cuma ambil masa tiga minggu saja. Wow!! betul ke ni? Katanya lagi MARA sekarang ni ada skim mudah pinjaman untuk usahawan; pinjaman tanpa penjamin. Kami setuju untuk berjumpa dihujung minggu ini nanti. Dah lama juga tak jumpa Chef Farid. Masing-masing pun agak sibuk sejak kebelakangan ni.

(awas!! dengar orang lain dapat pinjam ni teruja. kalau tak ada apa-apa tujuan, jangan sesuka hati je meminjam ok)

-bersambung-

No comments:

Post a Comment