Monday, June 04, 2007

Pembiayaan Perniagaan

Ramai bertanya bagaimana saya membiaya kedai roti & kek ini; Mara ke? PUNB ke? SME bank ke? Semua tekaan tu tak kena.

Sejak bermula di rumah saya menggunakan bank sebagai sumber modal; saya buat pinjaman peribadi. Berbekalkan slip gaji yang tak seberapa tu saya memohon pinjaman peribadi. Ada juga yang hairan macammana boleh senang dapat pinjaman peribadi tu? Gaji besar kot hehe.. Entahlah.. Saya rasa mungkin sebab saya tak ada 'loan rumah'. Masih menyewa sampai sekarang.

Okay. Kenapa saya memilih pinjaman peribadi, kenapa tak pinjam Mara? Soalan ni pun biasa juga keluar. Sebenarnya saya dan isteri dan pernah menyertai kursus 3 hari yang Mara anjurkan tu, kursus asas perniagaan lah, pengurusan kewangan lah (lepak-lepak kat hotel.. syok tu..) dari situ kami faham bukan senang nak minta duit 'buta-buta' saja. Jadi strategi saya ialah kita mulakan perniagaan dulu biarpun secara kecil-kecilan. Kita 'impress' mereka supaya mereka percaya bahawa kita ialah orang yang paling sesuai dibantu.

Kalau diorang tak bagi pinjam duit macammana kita nak mula bisnes? Soalan tajam macamni pun ada biasa juga keluar. Saya juga pernah merungut begitu pada awalnya, tapi soalan tu saya jawab sendiri. 'Start small' 'bermula dengan apa yang ada' 'biar kecil asalkan berhasil' itulah jawapan-jawapan nya.

-bersambung-

No comments:

Post a Comment