Thursday, June 21, 2007

Pembiayaan perniagaan

-sambungan-

Saya masih membicarakan tentang pembiayaan perniagaan dari sudut 'personal financial tool', dari pengalaman saya sendiri. Teknik yang saya gunakan ini tak semestinya berkesan kepada semua orang; Kalau tiru macam saya lepas tu jadi apa-apa jangan kaitkan nama saya ye. hehe. Saya cuma beritahu apa yang dah saya buat saja.

Kebanyakan orang tahu pembiayaan perniagaan MARA adalah yang terbaik setakat ini. (Selain itu ada juga SMIDEC, SME Bank, TEKUN, dan banyak lagi) Walaubagaimana pun saya mengambil jalan membuat pinjaman peribadi yang mana 'financial charges'nya dikatakan tinggi. Bagi saya ianya tidaklah terlalu tinggi. Saya kira ianya agak 'reasonable' juga. Bank beri saya 'CASH' tanpa soal jawab panjang lebar. Janji pandai pinjam pandai bayar ok.

Kad kredit juga saya gunakan sebagai satu alat yang bagus untuk membiayai perniagaan saya. Anda tahu kan kemudahan kad kredit memberikan kita tempoh 20 hari tanpa caj. Caj kad kredit dikira 'monthly rest'. Peniaga yang 'okey' tak kan tak mahu pinjam duit bank tanpa caj selama 20 hari? Pinjam 10ribu bayar balik 10 ribu sebelum 'due date'.. Okey dah tu. Namun berhati-hatilah dengan tujuan anda menggunakan kad kredit. Kalau tujuannya untuk enjoy atau semata-mata kerana ada 'sale'; hentikan segera. Kad kredit ni seumpama pisau cukur. Gunakannya untuk mencukur janggut dan misai saja. Jangan gunakan untuk mencukur satu badan okay.

Satu lagi kemudahan ialah OD (OverDraft). Ini saya baru saja belajar dari seorang kawan Kaedah ini tak boleh saya cerita di sini sebab takut jadi 'ajaran sesat'. Aziz. Saya cuma akan beritahu bahawa 'facility' ini ujud untuk digunakan oleh kita peniaga dan usahawan khasnya dan juga boleh digunakan oleh individu dengan kaedah yang betul, terancang dan berdisiplin. OD yang bercagarkan sijil ASB adalah khas untuk mereka yang layak memiliki saham ASB. Aset hartanah juga boleh dicagarkan untuk mendapatkan kemudahan OD ini. Namun berhati-hati bila menggunakan senjata tajam ye. Takut diri sendiri terluka pula.

Sekarang boleh anda gambarkan bagaimana orang yang tak layak pinjam duit kerajaan boleh 'survive' dan membangunkan perniagaan mereka tanpa bantuan kerajaan?
Sebenarnya banyak lagi cara dan alat yang boleh digunakan untuk maksud membiayai perniagaan. Saya belum melalui lagi pengalaman itu jadi saya tak mau bercerita mengenainya, nanti jadi salah maklumat pula.

Kesimpulannya, tahu buat roti saja tidak memadai :-)

No comments:

Post a Comment