Monday, June 25, 2007

Kedai bakeri buka tutup buka tutup

Kelmarin saya berkunjung ke Seksyen 7 Shah Alam. Saya dihubungi seseorang yang meminta saya membantu sekiranya boleh.

Sepasang suami isteri baru saja membeli satu perniagaan bakeri di Seksen 7 Shah Alam. Tak jauh dengan pintu masuk UITM. (dengar macam lokasi strategik kan?)
Sebenarnya saya tahu kisah sejarah awal kedai tersebut. Pasangan ini bukanlah 'owner' kedua. Mereka ni mungkin owner ketiga. Mereka membeli perniagaan tersebut dengan harga yang sangat murah. Mungkin faktor harga murah tu yang menyebabkan mereka membelinya. (Agak merbahaya kalau melayan nafsu membeli)

Mereka berdua masih bekerja. Itu masalah pertama dan utama.
Mereka tiada pekerja mahir. Itu masalah kedua.
Masalah ketiga; Kadar sewa agak tinggi (RM3300 sebulan), sebenarnya adalah paling murah di kawasan itu.
Masalah keempat, walk-in customer tak menentu.

Agak mustahil untuk mereka berhenti kerja tetapi saya punya pendapat kalau nak berniaga, berniagalah full time. Salah seorang mestilah buat full time. 'Sebagai pengusaha, kita juga mesti juga menguasa perniagaan kita' saya pinjam nasihat Chef Li. Bagi menyelamatkan operasi dapur, saya syorkan supaya mencari paling kurang dua orang pekerja berpengalaman; seorang mahir tentang kek dan seorang lagi mahir tentang roti. Untuk menampung kos sewa dan gaji pekerja, saya anggarkan jualan mestilah tidak kurang daripada 15ribu ringgit sebulan.

Tokey perlu buat marketing. Di kawasan itu tak boleh terlalu mengharap pelanggan datang ke kedai. Tokey perlu fokus. Tokey is not just a tokey. Mereka bukan membeli bisnes franchais tetapi mereka membeli bisnes yang tenat, jadi treatment terhadap bisnes tersebut sudah semestinya memerlukan fokus dan komitment 100%.

Kedai itu sebenarnya sangat sesuai juga untuk dibuat kelas memasak. Parking yang senang dan orang jauh nak cari jalan pun tak susah. Mungkin mereka boleh berbincang dengan beberapa orang pengajar bebas untuk menyertai pasukan tenaga pengajar mereka.

Harap mereka berjaya.

****************

Selepas saya berjumpa dengan pasangan tersebut, saya ke kedai bakeri yang satu lagi tak jauh dari situ, D'Kayu Manis. Kedainya bertutup rapat. Saya tanyakan dengan peniaga bersebelahan, katanya kedai bakeri tu dah lama tak buka. Tak tahu apa yang sudah berlaku. Harap-harap bisnes masih berjalan.

Cerita kedai bakeri orang Melayu buka tutup macam ni saya ceritakan bukanlah untuk menakut-nakutkan orang yang bercita-cita untuk buka kedai bakeri, tetapi ini semua adalah satu pelajaran yang perlu kita ambil kira.
Faktor 'LOCATION & MARKET' ialah faktor nombor satu.
Faktor kedua ialah 'YOU & YOURSELF'. Diri sendirilah sebenarnya yang menaikkan ataupun menjatuhkan bisnes itu sendiri.
'KNOWLEDGE & STRATEGY' kalau tak ada ilmu bagaimana mungkin nak pasang strategi berkesan.
'WORK' bisnes takkan berjalan sendiri kalau kita tak bekerja untuknya. Buka bisnes untuk jadi boss adalah satu kesilapan besar sekiranga tak ada 3 faktor diatas tu.

Cukup setakat itu. Saya tak layak untuk mengajar orang cara bagaimana untuk berniaga bakeri. Saya sendiri masih lagi belum terbukti berjaya dalam perniagaan ini. Cuma kita kalau nak menyeberang sungai kalau nak cepat sampai berenanglah, kalau ada sampan pun kena pandai berenang juga kalau sampan karam. Ikut jambatan jauh sangat tapi berbaloi juga kalau kita sabar lebih-lebih lagi kita tak pandai berenang dan tak pandai pula mendayung.
Wallahualam.

No comments:

Post a Comment