Wednesday, May 25, 2005

Roti Canai

Dulu masa di Korea, saya pernah buat roti canai. Tengah boring-boring takde apa nak buat. Housemate ntah mana pergi semua. Timbul pulak idea nak buat roti canai. Ntah macammana boleh dapat resepi. Zaman tu mana ada internet macam sekarang ni. Nak search kat mana? Hah hentam je la.. Asal ada tepung gandum, telur, susu, margerin dengan minyak masak. Bikin punya bikin bancuh uli ntah berapa sukatan bahan main hentam jadi pulak.. Sementara memerap doh saya masak kari ayam.
Dah cukup masa dah lapar ni nak mencanai pulak. Alas meja dengan plastik.. hah atas meja tu jugak mencanai. Baik punya canai... Goreng garing-garing. Perghhh.. sedap..
Selebihnya saya goreng separuh masak dan lapis-lapiskan dengan plastik kemudian simpan dalam peti sejuk; jadi roti canai segera.

Tetiba si Pie balik,
Pie: "wow.!! roti canai!! mana kau dapat?"
Saya: "Aku buat sendirilah"
Pie: "Jangan nak tipu akulah, ntah stewardess mana bagi kat kau. siapa bagi?"
Saya: "Laaa.. betul aku buat tadi"
Pie: "Tipuuu..." (sambil sedia menggoreng roti canai)
Saya: "Pie...Pie..."

Semalam saya jumpa resepi roti canai ini di http://www.geocities.com/pizzaresepi/
(terima kasih kepada http://suzana.blogdrive.com)

Bahan-bahan:
200 g (2 cawan) tepung gandum
100 g tepung penuh mil
60 g (1 biji) telur
50 ml (1/4 cawan) susu rendah lemak
20 g (2 sudu makan) minyak sayuran
50 g (2 1/2 sudu makan) marjerin
air untuk menguli

Cara:
1.Tepung diadun dengan telur, susu, garam dan air secukupnya.
2.Uli sehingga lembut dan perapkan dengan sedikit marjerin. Bulat-bulatkan kepada sepuluh ketul yang sama besar. Biarkan selama dua puluh minit.
3.Canaikan mengikut bentuk yang anda suka. Goreng garing dengan sedikit minyak.
4.Bila masak, tepuk-tepukkan supaya gembur dan cepat sejuk.
Sesuai dimakan dengan kuah dal, kari, ikan,dalca atau acar.

No comments:

Post a Comment