Wednesday, March 15, 2006

Cabaran-cabaran

Terima kasih bang zino yang sudi bagi idea cabaran-cabaran ni:

(1)- cabaran nya bagaimana nak matching kan pelanggan dengan roti.. sama ada pelanggan datang ke roti atau roti datang ke pelanggan
*mmm.. kenalpasti selera dan kehendak pelanggan? Untuk roti datang ke pelanggan tu mungkin boleh dibuat semacam cara yang saya buat dulu kat Sri Kota. Mungkin saya juga boleh upah budak untuk naik ke flet Sri Sabah. direct sale?

(2)- cabaran kedua bagaimana menambah pelanggan.. sama ada pelanggan berulang atau pelanggan baru..
*mmm.. edarkan pamplet..?

(3)- cabaran ketiga bagaimana nak menjadikan roti bahtiar menjadi bualan ramai... menjadi idaman muda mudi.. menjadi pilihan pertama pelanggan..
*bualan ramai? Sale hour, paket-paket, jual kat luar kedai? idaman muda mudi? pilihan pertama? MiniBoy ??

(4)- cabaran ke empat.. bagaimana mengkategorikan pelanggan.. yg ni agak rumit tapi bukan mustahil.. bila kita kenal dan tau kehendak pelanggan, baru le boleh kita sediakan apa yg patut..
*kategori pelanggan.... mmmmm. kena banyak bertanya gak ni kan.

(5)- cabaran kelima.. bagaimana menceria dan memeriahkan kedai roti.. ini juga satu daya penarik... tapi memerlukan sedikit modal..
*tu ler.. poket dah jemm.. haha.

(6)- cabaran ke enam.. mengekalkan semangat yg tinggi..tokei kedai.. yg ni rasanya bahtiar lebih tau.. bercakap berbincang dengan org yg berkecimpung dalam business yg sama atau sebarang business..
*masih ada semangat lagi ni bang.. lebih-lebih lagi kalau ada orang bagi semangat. hehe.

No comments:

Post a Comment