Wednesday, March 29, 2006

Kelas Roti The Baker's Place

Ada kawan-kawan yang minta saya buat kelas mengajar roti. Maka dengan ini saya akan memulakan kelas roti buat pertama kali nya. Kelas roti saja tau., kelas kek takde lagi. Kita fokus dengan roti dulu. Tu pun bukan saya yang ajar. Baker saya yang ajar. Saya datang untuk jaga kedai je. Mula saya nak set hari Ahad tapi pekerja saya tu kata dia ada hal pulak hari Ahad tu. Jadi takde pilihan lain kena buat hari Sabtu petang saja. Kalau tidak, kena tunggu Ahad minggu depan.

Kelas ini akan dijalankan seperti berikut:
Tarikh: 1hb April 2006 (Sabtu)
Masa: 2.00pm ~ 6.00pm (anggaran masa sampai roti siap la ye)
Tempat: Kedai roti & kek Sri Sabah
No. 60-00-05
Rumah Pangsa Sri Sabah
Jalan Ikan Ayu, Cheras
56100 Kuala Lumpur
(berhampiran Courts Mammoth Cheras dan Stadium Badminton Cheras)
Peta Sri Sabah:
Kapasiti peserta: 3 orang sahaja
Yuran: (sistem yuran diskaun mengikut bilangan peserta)
RM100 seorang x seorang peserta
RM80 seorang x dua orang peserta
RM70 seorang x tiga orang peserta

Empat orang tak boleh lah, dapur sempit. Lagipun ramai-ramai nanti belajar tak fokus.
Pembelajaran ni diadakan dalam ruang sebenar dimana baker buat kerja. Takde kelas berkerusi dan takde aircond. Dan juga takde sijil ye.

Apa yang akan dipelajari?
1. Mengenal peralatan
2. Mengenal bahan untuk buat roti
3. Resepi roti
4. Kaedah menguli dengan mesin
5. Kaedah menguli dengan tangan
6. Kaedah mengendalikan oven
7. Hands on bikin roti: Cheese Stick, Cheese Bun, Garlic Bun, Red Bean Bun, Mexican Bun, Tuna Bun, Sardine Bun, Coconut Butter Bun, Kaya Bun, Chocolate Bun, Mini Pizza, Sausage Rolls, Sausage Roll Goreng, Donut Coklat, Donut Pintal.
8. Resepi fillings: Garlic Spread, Coconut Butter Fillings, Tuna Fillings.

Apa yang perlu dibawa?
1. Bawa diri sendiri saja (anak-anak bagi suami jaga)
2. Bawa alat tulis dan buku nota
3. Kalau rasa nak bawa pakaian sepersalinan yang sesuai dengan kerja dapur pun boleh.
4. Nak bawa telekung pun boleh. Ruang untuk solat ada dalam kedai.

*Dalam senarai peserta yang berminat: (berminat tapi belum tentu lagi confirm dapat datang. Sila confirmkan dulu ye)
1. Azue - confirmed
2. Jojoe - confirmed
3.

*siapa yang nak confirm sila confirm kat dalam comments tetamu atau terus call saya sebelum Jumaat tengahari ini. Masih ada 1 kekosongan.

No comments:

Post a Comment