Friday, March 17, 2006

Komitmen 100%

Saya rasa kelemahan terbesar saya dalam bisnes bakeri ini ialah saya tak mampu bagi 100% komitmen terhadap kedai. Saya masih lagi bekerja di Petaling Jaya.

-Isnin hingga Jumaat; masuk kerja jam 7 pagi, keluar jam 4 petang
-Sampai rumah jam 4.20 jenguk sekejap ke Sri Kota, tengok gerai yang dijaga adik ipar. Ambil tray yang dah kosong untuk dibawa pulang ke kedai.
-Balik rumah sekejap
-Lepas solat Asar 4.50 petang hantar anak ke kelas Iqra, kemudian terus ke kedai.
-Memantau jualan dan operasi di kedai, check stok, bincang dengan baker tentang rancangan hari ini dan esok.
-6.15 petang balik ambil anak dari kelas Iqra
-Terus balik rumah kalau tak ada bahan untuk dibeli. Dinner 6.30 petang. Kalau ada benda nak beli, turunkan anak depan rumah dan terus ke Makro.
-7.15 ke kedai sekali lagi, solat Maghrib di kedai saja. Bergilir jaga kedai dengan pekerja. Dinner? makan je roti.
-lepas Maghrib, mula membungkus roti-roti yang ada untuk dibawa ke Sri Kota.
-closing kedai jam 9 malam; terus bawa roti-roti yang siap dibungkus tadi ke Sri Kota.
-Jam 10 ke 10.30 malam baru sampai rumah. Update buku kira-kira jualan dan buku perbelanjaan. Kalau belum dinner, makan nasi dulu sebelum solat Isya. Biasanya tidur jam 11.30 ke 12 malam.

Sabtu tak kerja.
-buka kedai jam 8 pagi
-bantu / belajar / mengajar baker di dapur
-keluar beli bahan kalau perlu.
-tengahari balik rumah, rehat....
-7.15 pergi ke kedai semula, bungkus roti, closing, hantar roti ke Sri Kota.
-10.30 malam sampai rumah, update kira-kira, rehat....

Ahad tak kerja, tapi pekerja juga tak kerja.
-buka kedai jam 8 pagi
-kalau roti tak cukup, bancuh dan buat sikit roti.
-biasanya hari Ahad semua kedai kat Sri Sabah ni tutup. Kedai runcit ke apa ke semua tutup. Tinggal kedai roti saya je yang buka. Pagi ada la orang datang beli roti untuk sarapan. Tengahari dah lengang dah. Jadi kedai tutup jam 1 ke 2 petang.
-balik rumah... rehat.
-kalau tak rehat, gi jenguk jualan kat Sri Kota. (takde maknanya rehat..)

Bermakna sehari saya cuma peruntukkan 4 jam sahaja untuk kedai; kecuali Sabtu dan Ahad. Ini juga menyukarkan saya merealisasikan beberapa idea. Contohnya Supply ke kantin, cafe dsb. Market untuk supply dah terbuka luas, jalan dah terang cuma peluang je nak disambut; tapi kemampuan belum ada.

Kesimpulannya, komitmen saya terhadap kedai belum cukup 100%.
Berhenti kerja? oh tidak... keuntungan jualan di kedai sekarang ni tak sampai pun separuh dari gaji saya. Takde lain backup source.

-fikir lagi dan lagi-

No comments:

Post a Comment