Monday, March 06, 2006

Learn to be a baker

Petang Ahad, saya terima kunjungan dari seorang blogger, apid. Petang tu memang saya nak ke kedai untuk siapkan kerja membersih dan menyusun atur bahagian dapur. Jumpa di kedai sajalah.

Katanya minggu lepas dia dah masuk kelas membuat roti di Bakeri Ria. Baguslah kalau gitu. Dia datang ni nak bertanyakan macam-macam hal pasal nak mulakan perniagaan roti. Banyak tanya jugak orangnya; jelas kesungguhan. Nampak gayanya semangat dia ni dah mula terbakar. Sabar dik non... sabar. Kau dah baca buku Chef Li yek? Patutlah bersemangat.. haha.

Nak buat roti ni kena modal besar. Modal duit beli peralatan, modal masa dan tenaga.

Berbalik kepada tujuan sebenar. "Kau nak buat roti ke atau kau nak berniaga?" Kalau jawapannya "Aku nak buat roti, nak jual roti" maka bersedialah untuk keluarkan modal beli peralatan dan bersedialah menghadapi cabarannya. Kalau jawapannya "Aku tengah terbakar semangat nak berniaga ni; aku rasa aku boleh buat roti" maka nasihat saya (nasihat Chef Li sebenarnya), bermulalah dengan apa yang ada dan biar kecil asalkan berhasil.

Belajar buat roti sudah? sudah...
Kat rumah ada mesin uli? Takde..
Ada oven? Takde..
Kat rumah ada dapur gas? ada..
Ada kuali? ada..
Masa belajar roti tu ada dia ajar buat donut? ada...
Buat donut perlu oven? tak perlu..
Okey. Cuba buat donut dulu. Uli doh gunakan tangan, tak perlu beli mesin uli.
Buat donut coklat, donut gula, donut twist, dan buat donut sausage roll.
Bagi kawan-kawan dan jiran tetangga makan dulu. Lulus, lepas tu baru jual.
Lepas tu baru upgrade.

Boleh?

No comments:

Post a Comment