Tuesday, March 21, 2006

Cash Sale vs Consignment

Menjawab pertanyaan labu, labu: en baktiar..kalu kita nak supply makanan kita kat cafe ke kantin ke...macam mana caranya kita nak bertanya dengan tuan cafe/kantin tu yer?
mmmm... nampak gaya macam orang baru nak berjinak-jinak dalam bisnes makanan ni. (eja nama saya pun salah tu. Suka hati kau lah labuuuu... hehe)

Kalau labu setakat nak tanya senang je. Contoh begini "Bang saya dari kedai roti ABC, saya berminat nak jual roti kat kantin ni. Boleh kita berbincang?" Hah kalau dia kata boleh. Kau bincang la. Kalau dia kata boleh blah, jangan melawan. Ucap je terima kasih.
*********************************************************************************

Masalahnya dalam perbincangan tu nanti tokey kantin akan fokus kepada berapa sen dia akan dapat, betul? dan tokey roti akan fokus kepada berapa banyak dia akan dapat supply, betul? Tokey roti percaya lagi banyak dia supply lagi banyak lah dia akan untung. konon..

Biasanya dalam senario begini kita gunakan kaedah consignment, dimana kuantiti dan harga jualan ditetapkan oleh supplier dan komisyen diberi kepada kantin berdasarkan kuantiti jualan ataupun peratus dari hasil jualan. Contohnya: roti dijual dengan harga 1 ringgit. 10 sen komisyen untuk kantin dan 90 sen dipulangkan kepada supplier.
Bermakna komisyen 10%.

Kita kena paham ye cara consignment ini ada syaratnya. SUPPLIER TETAPKAN HARGA JUALAN. kerana kalau roti tak habis dijual maka supplier akan tanggung kerugiannya dan akan ambil balik baki roti yang tak habis tu. Kantin tak boleh jual dengan harga sesuka hati. Kalau kantin letak harga dan roti tu tak laku sebab harga tak menarik, takkan supplier nak tanggung rugi?. Kena paham ye. Jangan jadi supplier yang terperangkap dengan pengusaha kantin yang cuba nak untung sebelah pihak. Selalunya diorang ni suka tekan harga. Normal la tu.

Kalau kantin ni nak jugak jual dengan harga dia, maka supplier kenalah TEGAS diulang TEGAS memberi pilihan kepada kantin untuk memilih Cash Sale atau Consignment; dan perbincangan Cash Sale boleh diteruskan. Disini supplier boleh (atau mesti) tetapkan MOQ (minimum order quantity).

Cash sale tu maknanya bayar cash la ye takde hutang-hutang. Letak barang terus collect duit. Jangan biarkan kantin berhutang dengan kita. Kita beli tepung, gula, yeast semua bayar cash, jadi kita tak layak bagi hutang kat orang lain.

Satu lagi pesan saya; kalau nak jadi supplier, jangan jadi pengemis, lemah dan tak berdaya sampaikan diperlakukan macam lembu dicucuk hidung oleh pengusaha kantin. Roti 1 ringgit kau jual kat dia 50 sen, dia jual kat budak sekolah RM1.20 untung 70 sen, kau penat buat roti untung 5 sen. Lama-lama kau balik cari kerja makan gaji. Jual mesin jual oven lelong separuh harga. Supplier mesti kuat, bertenaga, tegas dan kontrol macho!! Kau kata 1 ringgit maka satu ringgit lah roti tu.

Kesimpulannya, saya lebih suka jual sendiri.

No comments:

Post a Comment