Monday, April 24, 2006

5 jam hands on atau 3 jam demo?

Semalam, Ahad. Kali ketiga saya mengajar di kedai. Dua orang juga. Mengambil masa 5 jam juga. Wanita juga.

Jelas di wajah Rebecca kelihatannya letih mengharungi kelas 5 jam tanpa henti, namun nampaknya dia sungguh bersemangat.

Wan, nampaknya sangat gembira nak menunjuk-nunjuk roti buatannya kepada keluarga. Anak-anak pasti suka.

Bagi dua orang peserta saya bancuh 3 kilo doh termasuk 1 kilo untuk demonstrasi uli dengan tangan. Bermakna akan terhasil 108 bun untuk dibawa pulang. Kenduri roti dibuatnya.

5 jam. Saya mula memikirkannya semula. 5 jam tanpa henti bagi saya ianya berbaloi untuk memulakan sesuatu, tetapi kalau saya letakkan diri saya ditempat surirumah yang cuma belajar kerana 'ingin tahu' maka 5 jam itu terlalu memenatkan. Ini membuatkan saya berfikir semula untuk tujuan 'ingin tahu' sangatlah sesuai kalau saya ajar secara demonstrasi, cuma mengambil masa dalam 3 jam sahaja. Yuran pun boleh lah murah, RM10 ke RM30 gitu. 3 jam tu dah kira masa ekspres untuk buat roti, takleh cepat lagi dah.

Ada pandangan lain?

No comments:

Post a Comment