Wednesday, April 05, 2006

Kenapa tiba-tiba cakap pasal buku?

Saya mula buat roti adalah gara-gara sebuah buku; Menjejaki Jutawan Senyap-Chef Li.
Lepas baca buku tu; dengan cerita-cerita kejayaan 'orang biasa' yang luar biasa, semangat saya meluap-luap untuk mulakan bisnes. Saya pun belajar tentang roti, dan mula membiasakan diri membeli buku-buku resepi.

Mungkin sebab saya pernah gagal teruk dalam bisnes beberapa tahun lalu, maka kali ini saya lebih berhati-hati dan lebih bersedia. Itu pun belum menjamin bisnes kali ini tidak akan gagal.

Macammana pula kalau anda baru kali pertama nak bisnes? Teruja dengan cerita-cerita kejayaan, cakap-cakap gebu manis hasil bisnes maka anda nak jugalah buat bisnes. Saya cadangkan selepas anda mendengar cerita atau baca buku motivasi yang menceritakan manis-manis kejayaan, sekarang baca pula cerita pahit-pahit kejatuhan dalam bisnes melalui buku Pn.Ainon Mohd - Memulakan Bisnes Sendiri. Kita kata nak belajar dari kesilapan, tapi kalau boleh tak perlulah belajar dari kesilapan sendiri. Belajar saja dari kesilapan orang lain, jimat masa dan jimat duit.

Apa saya nak cakap ni? Cuma nak kata beli dan bacalah buku tu dulu. Lepas baca buku tu kalau anda merasa gerun dan takut maka tak payahlah bisnes; kalau rasa semangat tu semakin membara dan semakin rasa yakin, silakan.
*dalam buku tu ada cerita pasal bisnes roti ler.. hahaha.

No comments:

Post a Comment