Tuesday, April 04, 2006

Buku: Memulakan Bisnes Sendiri

Hari terakhir pesta buku di PWTC, Ahad lepas saya sempat juga bawa isteri dan anak-anak kesana. Tertarik dengan beberapa buku dari gerai buku PTS, saya beli buku yang dikarang sendiri oleh tokey PTS Pn. Ainon Mohd berjudul Memulakan Bisnes Sendiri. Pn. Ainon juga adablog yang menarik...

Saya tertarik dengan kata-kata dari pengarang di mukasurat tak bernombor:
Kebanyakan orang yang mengambil kursus pengurusan perniagaan tidak membuka bisnes sendiri. Kebanyakan orang yang berniaga tidak membaca buku-buku panduan perniagaan. Namun buku ini ditulis juga, dengan andaian akan ada kekecualian dikalangan mereka yang hendak membaca buku seperti ini, sebelum memasuki dunia perniagaan. Jikalau saudara ke kedai buku bagi mencari panduan memulakan bisnes sendiri, ada tiga kategori buku yang dapat saudara beli dan baca:
1. Buku panduan memulakan bisnes yang ditulis oleh ahli-ahli akedemik, yakni pensyarah universiti yang mengajarkan subjek itu.
2. Buku biografi dan autobiografi berkenaan tokoh-tokoh usahawan yang amat berjaya.
3. Buku motivasi keusahawanan yang ditulis oleh pakar-pakar motivasi.

Buku-buku motivasi keusahawanan ditulis dan diterbitkan supaya laku dalam pasaran, oleh sebab itu buku-buku motivasi bisnes hanya menyiarkan cerita-cerita positif berkenaan individu-individu yang sudah berjaya dalam bisnes mereka. Tidak ada buku motivasi yang menyiarkan cerita-cerita usahawan muflis, tergadai harta, ditarik ke mahkamah, menanggung hutang, kena tipu, hilang kawan, bergaduh dengan adik-beradik, bercerai-berai ataupun gagal dan terpaksa menutup bisnes dengan menanggung rugi dan malu yang besar, malah ada yang bunuh diri.

No comments:

Post a Comment