Monday, September 12, 2005

Guru Chef

Inilah senarai guru saya dalam bidang bakery ini:

1- Chef liza (roti)
2- Chef Wendy Kor (roti)
3- Chef Alex Goh (roti)
4- Chef Nor (kek)
5- Chef Baby Santiago (kek)

Semalam saya belajar 3 jenis kek dari Chef Baby Santiago. Chef Baby Santiago berasal dari Filipina. Bagi mereka yang biasa belajar di kelas Bake With Yen pastinya biasa dengar namanya.

Inilah kali kedua saya belajar buat kek. Sebelum ni saya focus terhadap roti. Segala hal berkenaan roti saya dah transfer kepada isteri dan sekarang dia dah berkebolehan untuk membuat roti tanpa bantuan saya. Dia dah boleh sembang pasal roti.... Bahagian yang kedua ialah kek. Baby Santiago kata "oooo.. making cake is easier than making bread". Senang? mmmmm... iyelah tu agaknya. Bagi saya buat kek ni la leceh. Banyak sangat jenis bahan nak dicampur aduk kan. Selain tu musti mau ada kemahiran untuk decoration; musti ada seni. Part seni tu la yang saya fail tu... Walau macammana sedap pun kek kita kalau tak pandai hias orang cuak juga nak beli. Kena amik masa gak nak dapatkan kemahiran menghias kek ni. Alamatnya banyak ler kek yang menjadi korban percubaan. Buat kek dah tau; lepas ni nak cari kelas butter cream dan icing pulak.

Sekarang ni saya perlu buat aksesori untuk oven saya tu. Oven industrial sangat sesuai untuk bakar roti tapi kalau nak bakar kek kenalah buatkan para supaya mendapatkan sedikit jarak antara api bawah. Nak gi tempah kat kedai welding. Kena sketch ler design sendiri....

No comments:

Post a Comment