Tuesday, July 12, 2005

Berguru - minggu pertama

9 Julai 2005
Hari pertama ni saya belajar di sebuah kedai cawangan. Sampai di sana pun dah jam 10 pagi. Abang senior baker pada mulanya agak macam keberatan nak mengajar, akhirnya kami jadik kawan sebab dia tak susah payah ajarpun sebab saya memang dah tau buat roti cuma teknik dan resepi saja berbeza. "Nanti kalau dah bukak kedai boleh le panggil aku ye... gaji tak banyak RM2000 je jadi ler.." sempat tu dia submit verbal resume.. hahaha.

apa yang dipelajari hari ini:
- bahan utama untuk roti. Brand dan jenis.
- uli doh yang besar, 8kg tepung. Mesin pun besar..huhu.
- cara mengendalikan Dividing & rounding Machine.
- cara mengendalikan industrial oven yang menggunakan gas.
- sempat juga bertanyakan sikit maklumat penting pasal pengurusan bakery. Pasal pekerja, turn over, utility dsb.

roti yang sempat dibuat bersama:
- Sosej Bun
- Sosej Roll Bun
- Fried Sosej Roll
- Pizza Bun
- Cheese Stik
- Cheese Bun
- Tuna Bun
- Chocolate Bun
- Pandan Bun
- Vanila Cream Bun
- Donut (Donut Pintal dan Donut Salut Cokelat)

Saya dihantar semula ke HQ pada jam 3 petang sambil ikut membuat penghantaran order ke sebuah sekolah berasrama penuh. Setakat jam 3 petang tu saya cuma sempat ikut buat 22 kilo tepung jer....

No comments:

Post a Comment