Monday, July 25, 2005

Saya dan Roti - 3

sambungan

Bila dah tambah mahir buat roti dan dah ada mesin uli serta oven, saya mencabar keupayaan diri sendiri dengan membuat keputusan untuk menjual roti dari rumah ke rumah; macam bai roti. Punya lah susah nak mencari hon yang macam bai roti guna tu. Saya mencari hon sampai ke Emkay Sg. Buloh baru lah jumpa. Cari punya cari rupa-rupanya baru tau hon macam tu hanya dijual di kedai basikal.

Pengalaman pertama menjaja bermula pada 16 April 2005. Pelik tapi benar; sikitpun saya tak rasa tebal muka. Rileks je, selamber je jalan bawa roti dengan troli sambil membunyikan hon. Agaknya inilah yang dinamakan keserasian dengan jenis perniagaan. hehe. Yelah siapa sangka Bahtiar yang dulunya ada status lah kata orang, sekarang ni pi jadi bai roti. Apa barang kau ni pi jadi bai roti Bahtiar? Itu lah sebenarnya cabaran mental yang perlu saya lulus. Kalau tak lulus ujian ni bermakna pergi mimpi lah saya dengan roti saya tu.

Satu lagi cabaran ialah dari pihak keluarga, "kau jangan berenti kerja Bahtiar.." berkali-kali amaran keras macam ni direct masuk ke telinga. Mak mertua, pak mertua, ayah, mak tiri, kakak-kakak, termasuklah isteri saya, mereka ni cukup risau kalau saya buat kerja gila berenti kerja dan pergi menjaja jual roti. Saya berjanji saya takkan hampakan kalian semua.

bersambung

No comments:

Post a Comment